Name:

NOVINKY   ČLÁNKY   GALERIE   STAHUJ   FORUM   TEAM

Články:

11.7.2007 Weisshorn 4506m
Grandiozní trojhranný jehan Weisshorn je jedním z nevyšších apských štítů a jedině existence Matterhornu neumožňuje titulovat ,,Bílý roh" nejkrásnějším vrcholem Alp. Všechny cesty překračují rámec vysohorské turistiky a tak výstup klasickou ,,normální" cestou východním hřebenem je velmi náročným podnikem překonávající i výstup na Matterhorn. Prvními lidmi na vrcholu byli v roce 1861 anglický fyzik John Tyndall (čtyři roky před slavným a zároveň tragickým výstupem na Matterhorn)a horští vůdci J.J.Bennen s U.Wengenem. Výstup z výchozího místa Randy(1409m) na chatu Wesshornhutte(2930) trvá 4,5-5 hodin. Dalších 1600m na vrchol převážně po skalnátém hřebínku a poté po sněhových platech a závěrečném hřebínku 45° překonáte za 6-7 hodin.(tolik říká průvodce po švýcarských alpách).

Tuto horu jsme měli neustále před očima (stejně jako Matterhorn) minulý rok při výstupu na Dom a proto nebylo při vymýšlení letošního cíle co řešit. Letošní expedice byla oproti loňske co do počtu poněkud chudší. Do boje s kopcem jsem vyrazil já a Slovan. V pátek 29.6. jsme hodili do slovanovýho auta horolezecký hebedí, bajky, trochu jídla a vyjeli v 16.00 přes Dvořiště, Inssbruck a Fernpass do Randy. Ráno v 10.00, i se čtyřhodinovým spánkem na oblíbeném místě pod lanovkami v Sedrunu, stojíme před kempem. Zaplatíme asi 4 Eura za park před hospodou, zabalíme bágly, dáme panáka slivovice na úspěch (pěkně hnusná, posléze skončila celá flaška v popelnici) a vyrážíme kolem golfového hřiště (u jamky číslo dvě první známky únavy) k chatě. Cesta nám trvá i s menším odpočinkem 4 hodiny. Sto metrů pod chatou potkaváme sestupující správce, který byl na kontrole a dozvídáme se že chata je ještě do 15.7. mimo provoz (chaty ve vysokých horách nejsou uzamčené a je možno tam přespat, zatopit i uvařit) a to byl malý škrt přes rozpočet, protože jsme se těšili na pivo a k jídlu jsem měl tak tři útočné fitky s tím že se najíme na chatě. Naštěstí v kuchyni jsme objevily rýži, polentu,masox a nějaké koření. Slovan dodal krůtí ve vlastní šťávě a k večeři byla vynikající polévka. Mezi tím jsme však při průzkumu trasy nad chatou nenašli na ledovci cestu nástupu a to znamenalo jediné -nástup ráno ve 3 hodiny za tmy nepřichází v úvahu a předpověd´počasí hlásila na odpoledne prudkou změnu k horšímu. Rozhodli jsme se pro raní průzkum cesty a odpoledne sestoupit do kempu. Po návratu na chatu jsme si zatopili, uvařili večeři,prohlíželi časáky,mapy a hráli karty, když kolem desáté se přihrnuli pardubičáci Mára s Robertem. Docela narváno , protože podle návštěvní knihy tam bylo od začatku roku asi pět lidu, ztoho 3x správce na kontrole. Chlapi měli docela dost zásob, protože podle jejich slov dokud to nevylezou dolů nepůjdou(před dvouma rokama nenašli cestu a výstup k chatě už nikdy). Matracenlager překvapil neuvěřitelnejma peřinama, vůbec nevím jak bych z toho lez ve dvě hodiny, když se mi nechtělo vstát ani v osm. Ráno azuro. Zpět k ledovci a dolu šikmo vlevo vylezt na hřebínek. Za dvě hodiny jsme vyšli do 3500m omrkli další metry a vrátili se zpět. Na chatě jsme se zbalili, zaplatili do kasičky za nocleh limonády, popřáli klukum hodně štěstí a za dvě hodiny seděli v kempu u piva. Začínalo pršet. Pršelo celý večer, celou noc, celé dopoledne. Při vymýšlení cíle na příští rok nebude co řešit. Ještě jsme se tam dva dny blemcali mezi přeháňkami na bajkách a ve středu odpoledne odjeli domů. Pršelo celý večer, celou noc, celé odpoledne až do Čech.